Rått og reflektert speilforedrag

Lett spent for å foredra i hjembygda, tråkka Eivind Smith til med en gammel grovis. Mange som satt på Sjøstjernen torsdag kveld, hadde hørt den før, og tittet litt beskjemmet på hverandre…

Da klinte Smith´n til:

-Det er nettopp det at dere har hørt den før som er poenget.

I nesten hvilken som helst jobb, enten du sitter på sentralbordet, kjører buss eller står i butikk, kommer du hele tiden i situasjoner du både har opplevd og ”hørt” før. Kjedelig, ja, men jobben din er å reagere som om det var første gang. Fordi den viktigste jobben er å få kunden til å føle seg ivaretatt på en så god måte at hun eller han kommer tilbake igjen.

Og igjen, og igjen, og igjen, og igjen……..

Som den frittalende lever-leverandør han er, langet Eivind ut i hytt og vær så både den ene og den andre fikk så øra hang. Både råd, næring, politikere og kommune fikk sine pass påskrevet og vel så det.

Og vi lo. Igjen og igjen og igjen.

Inntil Eivind rundet det fint inn til det alt egentlig handler om; mennesker. Og om å gjøre det beste ut av den tid vi har, i øyeblikket. Ikke bare for oss selv men også for andre. For å klare det er det viktig å se seg i speilet og være glad for det man er, og ikke minst være det for andre.

For ønsker du å få, må du gi.

Dermed fikk vi noe å tenke på.

Igjen.